Rośliny oleiste: co o nich wiemy?

Rośliny oleiste i ich właściwości są znane od dawna. Stanowią kolejny dowód na to, że to co najlepsze, pochodzi od Matki Natury.

Rośliny oleiste - charakterystyka

Rośliny oleiste to takie, których nasiona lub owoce mają od 20 do 70% tłuszczu w swoim składzie, z uwagi na co są idealne do produkcji olejów roślinnych. Należą do nich na przykład rzepak, len czy słonecznik. Surowiec, który można pozyskać z tych części roślin to tak zwany tłuszcz naturalny surowy, poddawany później dalszej obróbce. Rośliny oleiste wykorzystywane są w wielu branżach, oleje z nich uzyskiwane są potrzebne w domu oraz w przemyśle – cukierniczym, piekarniczym, a nawet do produkcji farb czy lakierów.

Uprawy roślin oleistych stanowią istotną część przemysłu rolniczego. 

Zdrowotne właściwości roślin oleistych

Rośliny oleiste cieszą się popularnością ze względu na swoje właściwości. Wykorzystywane mogą być zarówno w kuchni jak i w codziennej pielęgnacji. Istotne jest ich działanie prozdrowotne. Bogactwo kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 sprawia, że oleje z roślin oleistych są istotnym składnikiem diety. Pomagają one zadbać o prawidłową pracę wielu układów, mają wpływ na profilaktykę chorób wieńcowych, zawierają także witaminy, niezbędne dla utrzymania organizmu w dobrej kondycji. Ich odpowiedni poziom w diecie wspomaga także prawidłowy metabolizm. 

Warto zapamiętać, iż oleje nierafinowane nadają się na zimno, rafinowane z kolei będą idealne do smażenia. Używając ich w taki sposób najlepiej wykorzystamy właściwości produktu.

Rzepak

Nasiona rzepaku wykorzystywane są do tworzenia oleju rzepakowego, bodaj najpopularniejszego z tłuszczy używanych w kuchni. Zawiera on kwasy omega-3, nadaje się do smażenia jak i na zimno do sałatek. Jest też idealny do zabiegów pielęgnacyjnych włosów – olejowane tą substancją są wzmocnione, odżywione i nawilżone. Olej rzepakowy zawiera witaminy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Witamina E, zwana witaminą młodości wpływa na zachowywanie świeżości przez olej, jednocześnie oddziałując na nasz organizm. Niweluje wolne rodniki, opóźniając procesy starzenia. Prowitamina A pozytywnie oddziałuje na skórę oraz wzrok. Witamina K z kolei wspomaga procesy krzepnięcia krwi. Rafinowany olej rzepakowy to źródło fitosteroli – są one pomocne w utrzymaniu odpowiedniego poziomu cholesterolu we krwi, mają też działanie antynowotworowe.

Więcej na temat oleju rzepakowego czytaj na stronie https://poznajsienatluszczach.pl/

Słonecznik

Słonecznik, a konkretnie jego owoce – niełupki, służą do produkcji oleju słonecznikowego, obecnego w praktycznie każdej kuchni. Jego najistotniejszą cechą jest zawartość wielonienasyconego kwasu linolowego w składzie. Należy on do rodziny omega-6. Tego typu kwasy są niewytwarzane przez organizm człowieka, a więc trzeba dostarczać je z pożywieniem. Mają one istotne znaczenie dla organizmu – wspomagają układ immunologiczny, pomagają w pracy układu nerwowego. Kwasy omega-6 znane są także ze swojego dobroczynnego działania na układ pokarmowy, nerki oraz serce. Badania wskazują, że stosunek kwasów omega-6 do kwasów omega-3 w diecie powinien wynosić 1:4, a nawet 1:5, dlatego też warto, aby olej słonecznikowy nie był jedynym, jaki włączamy w menu.

Len

Olej lniany jest rzadziej używany, a jednak już nasze babcie znały jego znakomite właściwości. Do jego produkcji używa się nasion lnu. Zawierają one kwas tłuszczowy alfa linolenowy. Jest on jednym z tych składników, który odpowiada za odpowiedni poziom cholesterolu we krwi. Olej lniany zawiera kwasy omega-3, stanowi więc idealne uzupełnienie dla oleju słonecznikowego. Nie nadaje się natomiast do smażenia. Można go stosować solo – ma właściwości nawilżające i świetnie złagodzi przesuszoną, suchą śluzówkę jamy ustnej i gardła.

Żeby bardziej zgłębić temat roślin oleistych i dowiedzieć się więcej o ich właściwościach, warto zajrzeć pod adres: https://poznajsienatluszczach.pl/2017/09/13/rosliny-oleiste/. Dostępnych jest tam sporo informacji, dzięki którym poszerzymy naszą wiedzę w tym zakresie. Odkryć można także inne oleje roślinne, które dobrze jest włączyć do diety, z uwagi na ich znakomite działanie na organizm.

Nie zapomnij udostępnić wpisu jeśli ci się spodobał!
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Iwona

Iwona

Mama rozkosznej córeczki Hani, żona wspaniałego mężczyzny i właścicielka przeuroczego yorka. Moim drugim dzieckiem mój blog, na którym właśnie jesteś :)

Zostań ze mną na dłużej!

Close Menu