Ile cukru dziennie możemy bezpiecznie spożywać?

 
Cukry są jednym z podstawowych źródeł energii dla każdego człowieka i znajdziemy je w większości dostępnych produktów spożywczych. Zbyt duża ilość cukru może prowadzić do otyłości i różnych niebezpiecznych dla naszego zdrowia chorób. Jednak mimo wszystko nie powinniśmy całkowicie eliminować węglowodanów z naszej diety. Warto spożywać zdrowe zamienniki ogólnodostępnych słodyczy, które znajdziemy na półkach w każdym sklepie spożywczym.

Rodzaje cukru

Cukry możemy podzielić na proste i złożone. Cukry proste to nic innego, jak glukoza i fruktoza, która dostarcza nam energii każdego dnia. Fruktozę znajdziemy w owocach lub miodzie. Do cukrów prostych zaliczamy również sacharozę, maltozę i laktozę. Natomiast cukry złożone to np. celuloza, czy skrobia. Taki podział cukrów znany jest nam z chemii. Ponadto możemy podzielić cukry, które wykorzystane są na co dzień w przemyśle. W większości domów używany jest przeważnie cukier biały, a od jakiegoś czasu również popularny stał się cukier brązowy, który jest zdecydowanie zdrowszym zamiennikiem tradycyjnego, białego cukru.

Ile cukru możemy spożywać?

Pewnie niejedna osoba zastanawiała się, ile cukru można spożywać w ciągu jednego dnia. Szacunkowo dzienna dawka cukru wynosi 50 gramów, co odpowiada około 10-ciu łyżeczkom. Dawka węglowodanów, jaka powinna być przyjmowana każdego dnia, nie może przekraczać 10% zapotrzebowania na kalorie. Najlepiej wybierać cukry, które dostarczają nam owoce, natomiast najmniej zdrowe dla naszego organizmu są słodycze, które widzimy na półkach sklepowych, czyli mocno kaloryczne batoniki, żelki, ciasta czy czekolady. Dobrą alternatywą zdrowego cukru mogą być również ciemne czekolady, które w swoim składzie zawierają ponad 90% kakao. Gorzkie czekolady również są zdrowymi odpowiednikami słodyczy. 

Nadmiar cukru szkodzi zdrowiu

Nadużywanie spożywania cukru prowadzi do chorób np. cukrzycy, czy otyłości. Konsekwencją wymienionych chorób może być również miażdżyca, zawał serca, czy udar. Niestety dość poważną chorobą, która dodatkowo wiąże się z nadużywaniem cukrów, jest rak trzustki. Najczęstszym skutkiem spożycia słodyczy jest próchnica zębów, która często obserwowana jest u dzieci i młodzieży.

Zdrowe zamienniki słodyczy

Podczas sięgania po słodycze, warto poszukać ich zdrowych zamienników. Cukry w owocach są odpowiednią alternatywą dla czekolad, czy batoników. Ciekawym rozwiązaniem są suszone owoce, które możemy mieć zawsze gotowe pod ręką. Najzdrowsze jednak będą owoce zerwane prosto z ogrodu, które z pewnością nie będą zawierały żadnych dodatków chemicznych. Zdrowe słodycze to również czarna czekolada, która zawiera 90% kakao, dżem niskosłodzony, czy chipsy owocowe. W ciepłe dni dobrym pomysłem mogą być własnoręcznie przyrządzone lody lub sorbety. Ich wykonanie jest proste i szybkie.

Jak obniżyć poziom cukru?

W przypadku podwyższonego cukru w organizmie najlepszym sposobem będzie odpowiednio dopasowana dieta. Cukrzyca spowodowana jest m.in. przez otyłość. Jeżeli podejrzewamy u siebie również możliwość zachorowania na cukrzycę, koniecznie udajmy się do diabetyka. Odpowiednią dietę przygotuje nam również profesjonalny dietetyk. Jak zatem możemy obniżyć poziom cukru we krwi? Urozmaicona, bogata w witaminy dieta stanowi podstawę zdrowego trybu życia. Jeżeli mamy zbyt dużą zawartość cukru we krwi powinniśmy usunąć z naszej diety cukry proste znajdujące się w słodyczach lub owocach. Szukajmy zdrowych zamienników, które dostępne są w cukrach złożonych. Dobrą metodą na obniżenie cukrów jest wysiłek fizyczny. Zalecana dawka tygodniowego ruchu wynosi 150 minut tygodniowo.

Artykuł partnera
Nie zapomnij udostępnić wpisu jeśli ci się spodobał!
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Iwona

Iwona

Mama rozkosznej córeczki Hani, żona wspaniałego mężczyzny i właścicielka przeuroczego yorka. Moim drugim dzieckiem mój blog, na którym właśnie jesteś :)

Zostań ze mną na dłużej!

Close Menu